dimecres, 23 de desembre del 2009

Habilitats comunicatives


Fa unes setmanes, durant la sessió de COED, l'Imma ens va definir textualment en què consistien les habilitats que ha de posseir un usuari de la llengua per ser eficaç en la comunicació amb els altres. Aquestes accions són les següents:


1. Llegir: és el procés a través del qual es comprèn un text escrit. Podem afirmar doncs, que llegir és comprendre.

Aquesta acció té diverses implicacions:

  • Es tracta d'un procés actiu, ja que el lector va construint el significat que entén del text. Aquest significat no és obligatòriament el mateix que el de l'autor o el d'un altre lector, és una interpretació pròpia.

  • Sempre existeix un objectiu en la lectura, ja sigui per comprendre quelcom, aprendre com funciona un aparell, o per pur plaer.

  • Es produeix una interacció entre qui llegeix i el text. El lector relaciona allò que ja sap amb el text, adaptant-lo als seus coneixements previs.

  • Implica el procés de predicció i inferència. El de predicció perquè el lector mentre llegeix va formulant una hipòtesi sobre el significat del que llegirà a continuació. Inferència vol dir comprendre una part del text prenent el context com a guia.

2. Escriure: mitjançant aquest procés es produeix un text significatiu.

3. Parlar: consisteix en expressar un pensament mitjançant el llenguatge articulat, de manera coherent, clara, i tenint en compte la correcció i l'adequació segons la situació comunicativa.

4. Escoltar: consisteix en comprendre un missatge a través d'un procés cognitiu de construcció del significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment. Cal respectar l'emissor i ser objectiu per entendre allò que diu. També cal tenir en compte els seus objectius i idees.

Un cop sabem al peu de la lletra què volen dir aquestes accions quotidianes, som més capaços de reflexionar-hi i dur-les a terme amb més eficàcia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada